Het is natuurlijk belangrijk om in een winkel de juiste sfeer te scheppen, zodat het zo aantrekkelijk mogelijk voor de klant is om hier vaker te kopen en de producten er uitnodigend uitzien. Om te zorgen dat dit goed verloopt is het wel belangrijk dat er genoeg kennis is over dit fenomeen.
Om ervoor te zorgen dat de klant een aankoop doet moet het systeem van plaatsing zo efficiënt mogelijk is, zodat het uitnodigend is voor de klant en zij makkelijk de favoriete producten kunnen kiezen en de winkelinrichting een vrolijk gevoel geven. Dit kan door middel van kleuren en juiste plaatsing. Als de klant gemakkelijk bij de favorieten kan komen, worden deze vanzelfsprekend al sneller gekocht.
Natuurlijk zijn winkelstellingen op zichzelf niet heel leuk om naar te kijken, maar door ze vrolijke kleuren te geven kunnen ze toch een prettig gevoel geven. Als de klant een fijn en warm gevoel in de winkel heeft zullen ze vaker terugkomen doordat de winkel een fijn gevoel geeft. Als de klant dan vaker terugkomt en de winkelinrichting hen meer aanspreekt dan bij een andere winkel kan dit leiden tot herhaalaankopen en misschien zelfs voorkeur voor jouw winkel.
Veel ondernemers en winkel eigenaren onderschatten de kracht van leuke winkelstellingen binnen een winkel. Daarom is het belangrijk dat er genoeg kennis is over het onderwerp zodat je bijvoorbeeld een betere winkelinrichting hebt dan de concurrent heeft. Dit kan ervoor zorgen dat de klant voorkeur geeft aan jouw winkel tegenover dat van de klant. Dit kan ook de andere kant op werken door te weinig aandacht te besteden aan de winkelstellingen, terwijl de concurrent dat wel doet. Dan gaat de klant voorkeur ontwikkelen voor de concurrent doordat de winkel hen een fijner gevoel geeft dan jouw winkel.
Natuurlijk is het ook fijn dat er genoeg aandacht is voor de klant en de wensen van de klant. Zorg daarom altijd dat jouw winkel de juiste winkelinrichting heeft en gebruik maakt van goede winkelstellingen. De klanten zullen het op prijs stellen en het zal leiden tot een omzetsverhoging. En dat is natuurlijk het gewenste resultaat, meer omzet en tevreden klanten. Dat blijft toch de optimale combinatie.